torsdag 30. august 2007

Pc-kaos i klasserommet

Som resultat av Kunnskapsløftet og ny læreplan, der digital kompetanse er en grunnleggende ferdighet, vedtok Fylkestinget våren 2006 obligatorisk bruk av bærbare datamaskiner i den videregående opplæringen. Dette ble begrunnet med at realiseringa av Kunnskapsløftet forutsetter fleksibel bruk av datamaskiner der læringsarbeidet foregår.

I Avisa Nordland 29.august settes det fokus på hvordan bruk av bærbare datamaskiner i Bodø videregående skole fungerer i praksis. De skriver at etter pc-ordningen ble innført er en del av skole-hverdagen blitt preget av jakt på strømuttak. I et klasserom er det syv skjøteledninger spredt utover gulvet for at 25 datamaskiner skal få strøm. Elevene skifter i tillegg klasserom flere ganger i løpet av skoledagen. Det går mye tid bort i oppstarten av timene til å organisere strømforsyningen, og lærerene synes synd på motiverte elever som møter dette kaoset når de begynner på skolen. "Vi lærere reduseres til å administrere stikkontakter", sier tillitsvalgt lærer Hege Haugmo.

Utdrag av "Generelt ikt-reglement for videregående opplæring i Nordland" § 6 Bruk av privat IKT-utstyr viser at: "Skolen skal sørge for strøm og lademuligheter i undervisningsrom og ellers hvor PC benyttes. "

Disse arbeidsforholdene som tilbys kan umulig virke motiverende på elevene. Her må det ladestasjoner på plass i en fart! Jeg vil tro at alle aktive brukere av bærbare datamaskiner vil kunne kjenne seg igjen i den frustrasjonen problemer med strømforsyningen vil kunne medføre.

Noen som har tanker om hvordan dette kan løses?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet med strøm burde kunne løses nokså enkelt slik at fokus kan flyttes til god pedagogisk og faglig bruk av IKT. Jeg er redd mange lærere i videregående skole da møter større problemer - problemer de trenger hjelp til å identifisere.

Cathrine sa...

Ja, dessverre kan slike problemer flytte fokus fra motivasjon og læring, til irritasjon og motløshet. Spesielt for de som fra før sliter med motivasjon. Dette og andre hindringer kan kanskje i verste fall bli en unnskyldning/grunn for mange til å ikke ta i bruk IKT.

Så forøvrig at Fylkesråd for utdanning Rolf Knoph lovte løsning på problemet denne uken.

Lisa LA sa...

Dette kan nok virke som et stort problem på enkelte skoler, hvis det ikke gjøres noe for å bedre situasjonen. En absolutt god ide er å la strøm-kablene ligge i taket (lettere og penere ) og lage svevende ladestasjoner rundt i klasserommet. Dette vil kanskje spare tid og frustrajon :-)

Grete sa...

Ser at denne artikkelen også opptar deg. Jeg er mest overgitt over den negative fokusen disse PC-gavene får. Til tross for dagens uholdbare situasjon, går det vel an å se det positive i situasjonen? Læreren velger jo selv fokus. Dagen må ikke bestå i å være stikkontaktarbeider. denne enkeltuttalelsen provoserer meg. Kunne det kanskje organiseres bedre?

Unknown sa...

Hei. Jeg ble konfrontert med problemstillingen ledningkaos i klasserommet for noen år siden, og utviklet en nedtrekkbar stikkontakt som kan plasseres midt i rommet. Jeg trenger drahjelp til å bli synlig, så fint om min side "http://www.el-tube.no" kan bli en av linkene på din side. Håper det kan hjelpe dem som leter uten å finne. Kontakt meg gjerne gjennom mail på nettsiden min.
Mvh

Pelle P Dahl

Ben sa...

Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det